tirsdag 21. september 2010

Enkel brodering med symaskin

God kveld :)

Tenkte eg skulle vise korleis du enkelt kan brodere tekst på tekstiler, uten å ha superfancy symaskin!


Eg begynte med å stryke på strykemerket, det pleier å følge med bruksanvisning på sånne, 
men det er veldig lett, berre pass på å ikkje få bobler i bildet... 


Så skreiv eg teksten på Pc'en, og la putetrekket oppå. Skriv (forsiktig) med ein tynn svart penn. 
Ikkje sprittusj! Det kan gå skikkelig gale :D

Så tar du av sømfoten på maskina, så du står igjen med kun nåla. 
Du treng ikkje stille inn trådspenning e.l. Berre pass på at du har ganske små sting.
No begynner den farlige delen... Siden du har tatt av foten som styrer stoffet, må du styre det sjølv. 
Du bør bruke ein broderingsring, som du fester rundt motivet som skal broderast. 
Det har ikkje eg tid til, så då strammer eg og styrer stoffet med hendene. 
Husk å sy litt fram og tilbake når du begynner og slutter, ellers rakner det opp igjen.

OBS! Vær forsiktig med kor du har fingrane. 
Å sitte igjen med tråden gjennom fingeren istedet for gjennom stoffet er ikkje å anbefale! :D


Enkelt sant? Syns det er ein fin måte å sy på monogram o.l. på det du måtte ønske :)
Du får sjølvsagt ikkje samme effekten som håndbroderte fyllte bokstaver, men bruker ikkje lang tid heller...

Håper du får ein fin kveld! :)

20 kommentarer:

  1. Å så flott, tusen takk for en flott ide`klem monica))

    SvarSlett
  2. Kjempefint:)Takk for tipset....skal huske det når den tid kommer..:)
    kos deg
    edaKlemmer

    SvarSlett
  3. Synes det ble kjempefint jeg! En veldig god ide!

    Klem Kaja:)

    SvarSlett
  4. Takk for tipset! Dette må jeg prøve :)

    SvarSlett
  5. Det ble bare helt nydelig, vakker pute!

    Fikk lyst til å prøve selv, og lurer på om det går på min gamle Bernina fra 60-70 tallet!

    Hilsen fra Mimmi-Leone

    SvarSlett
  6. Så fint det ble, dette må jeg prøve!
    Tusen takk for koselig kommentar hos meg.
    Legger meg til som følger av bloggen din jeg:)

    SvarSlett
  7. Så flott at du deler dine erfaringer med oss andre grønnskollinger på dette feltet. Jeg fristes til å prøve dette ut ;-)

    Klem Marit

    SvarSlett
  8. hvilken maskin har du?

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails